Jubileumsåret 2013

Jubileumsåret 2013  – et flott år med jubileumsfest, tur til Tallin, samarbeidskonsert med musikalske naboer, allsangkveld og to fantastiske jubileumskonserter på høsten.

Jubileumsfesten 9. februar i Båtsportens hus på Kalvøya
Jubileumsåret ble innledet med en stilfull og morsom jubileumsfest i Båtsportens hus. 68 feststemte deltakere pyntet i bunad og annen finstas nøt nydelig mat, gode taler og samvær med gode korvenner.  To av sangerne hadde satt sammen en billedkavalkade fra korets historie og den vakte både latter og glede. Mange av bildene er lagt ut på nettsiden vår

Allsang/vårkonsert 23. april i aulaen på Lommedalen skole
60 personer møtte frem til vår uformelle og gratis vårkonsert med allsang og fri frukt. Målgruppen var først og fremst befolkningen i Lommedalen, som var invitert via en vakker blåveisplakater i postkassen. Dirigent Rolf bandt var konferansier og ledet oss gjennom en miks av allsanger og korsang. Sammen med publikum sang vi blant annet Hvem kan segla, Menuett i mai, Kjærlighetsvise, og Hildringstimen, mens koret fremførte sanger som Blåklokkevikua, Gabriellas sång, Scandinavian shuffle, Det er slike ting som hender, og to sanger fra Les Miserables. Stemningen var meget god og konserten varte i halvannen time, inkl. en ti minutters pause.

Jubileumstur til Tallinn
9. – 12. mai reiste vi på tur til Tallinn. Formålet med turen var både å oppleve både lokal kultur og musikk og få synge sammen med andre. Men først og fremst skulle det være en hyggelig sosial felles aktivitet for kormedlemmene og følge.
Vi vandret i gamlebyen, var på sighteseeing og  lærte om landets historie. Godt vær og koselige restauranter på torget i gamlebyen innbød til hyggelige måltider og  fredag formiddag oppdaget vi at et norsk kor fra Brandbu hadde konsert på utendørsscenen på torget. På impuls fikk vi ordnet det slik at vi fikk synge sammen med dem og et stort kor fremførte Vårsøg.
Samme ettermiddag hadde vi konsert sammen med Estonian Railway Choir i Lærernes hus. Vi sang bl.a Ave Verum (Mozart), Ut i vår hage, Gabriella, Jentelokken, Kersti Lill, Lommedal, Vårsøg, Scandinavian Shuffle, Hymn to Freedom. Det estiske koret sang en rekke sanger av ulik art på sitt eget språk. Lokalt publikum og mange fra koret fra Brandbu fylte salen og det var trampeklapp og jubel etter konserten.

På kvelden hadde vi fellesmiddag sammen med vertskoret og etterhvert som kvelden skred frem ble det mer uformell sang korene imellom og sammen. De to dirigentene la foreløpige planer for et mulig gjenbesøk i Norge senere.

Søndag 12. mai var det morsdag, som også ble markert i den svenske kirken, der vi var invitert til å synge i to avdelinger: Først Ut i vår hage og Ave Verum (Mozart), deretter Oh Freedom og Hymn to Freedom.

Sommerkonsert med en bukett gode naboer torsdag 6. juni i Lommedalen kirke
Torsdag 6. juni  bød koret på en musikalsk blomsterbukett sammen med korene Valborgs og Lommelerkene, og Rykkinn og Gullhaug skolekorps. Det var god variasjon i repertoaret fra alle medvirkende, og til slutt hadde korene og korpset tre fellesnumre – Amazing Grace, Slapp reggae og Gabriellas sång. Martin fra Rykkinn og Gullhaug skolekorps gjorde stor suksess med sin solo i verset på Slapp reggae  og høstet stor applaus både fra publikum og oss andre deltakere.  Etter konserten inviterte vi alle på kakefest og gjorde stor suksess med en hjemmelaget marsipankake på over 1×1 m, prydet med bilde av koret i anledning jubileet. Tilbakemeldingene på hele arrangementet var svært gode, både fra publikum og fra de andre korene og korpset.

Jubileumskonsert 17. og 21. november
Årets musikalske høydepunkt var jubileumskonserten, som vi valgte å fremføre to ganger – 17. november i Lommedalen kirke og 21. november i Helgerud kirke. I tillegg til koret selv deltok 20 unge musikere, fire sangsolister (Tuva Weideborg Hongve, Ragnhild Groven, Øyvind Michelsen og Eirik Roland Egeberg-Jensen) og en organist/pianist (Terje Baugerød), alle ledet av dirigent Rolf Nykmark.

Hovedverket var Paukemessen, Haydns Missa in tempore belli.  Adskillige timer med innøving, terping,latter, lytting, stemmeprøver, stillstand, fremgang lå bak. Og uten støtte oss i mellom og fra vår tålmodige og pedagogiske dirigent”, som det sto i det innholdsrike og vel utarbeidede programheftet hadde vi neppe kommet i mål. Kor, solister og orkester hadde kun én felles øvelse før den første konserten, det er noe å være stolt av…

Konsertene ble innledet med The Ground av Ola Gjeilo, fortsatte med Kersti Lill i arr. av Anders Öhrwall, Sanctus av Schubert, Ave Verum Corpus av Mozart og Pie Jesu av Andrew Lloyd Webber, og ble avsluttet med Paukemessen.  Hele konserten varte i fem kvarter.

Publikum var overstrømmende i applaus og andre tilbakemeldinger, og en drøy håndfull møtte opp til begge konsertene. Stas var det å få mange gode ord fra sangere i andre kor, og fra de medvirkende musikerne. For oss var det godt å kunne fremføre en konsert to ganger når det var lagt så mye arbeid i den, og både dirigent og kor var godt fornøyd med resultatet.

Året ble avsluttet med deltakelse på en gudstjeneste 8 desember hvor vi fikk synge The Ground, og tre Christmas Carols, samt minikonserter på to sykehjem, en tradisjon som gleder både oss og tilhørerne.

Takk for et et flott jubileumsår – nå ser vi fremover!